Sentuhan jiwa, menggamit sejuta rasa…

 

star

Salam ukhuwah pembuka bicara, semoga rahmat Allah S.W.T sentiasa memayungi ruh kita insyaAllah…

Alhamdulillah, saya dan suami masih lagi diizinkan oleh Allah untuk sama-sama berganding bahu meneruskan usaha-usaha dakwah bagi mengembalikan kegemilangan Islam di muka bumi ini. Untuk itu,kami mengambil inisiatif untuk bergabung tenaga membentuk sebuah blog bersama. Terimalah…‘Sentuhan Jiwa’ yang InsyaAllah akan kami isi dengan bahan-bahan berguna agar kita dapat sama-sama mengambil istifadah daripadanya. Semoga dengan izin Allah, jiwa-jiwa yang kian beku akan tersentuh dan beroleh manfaat darinya.

Bercakap mengenai ‘Sentuhan Jiwa’, tiba-tiba saya teringat kisah zaman dahulu kala ketika saya berada di tingkatan 4 tahun 2003  (SMI Hira’, Jeram). Waktu itu, saya berpeluang menyertai ekspedisi mendaki Gunung Ledang bersama rakan-rakan setingkatan. Malam sebelum mendaki, kami berkhemah di kaki bukit. Pada malam yang sangat gelap itu, pemandangan di langit amat menakjubkan. Bintang-bintang bergemerlapan bagai permata. Subhanallah, memang luar biasa gemerlapannya, tak sama dengan apa yang saya biasa lihat di Klang. Mungkin kerana kawasan kaki bukit itu udaranya tak tercemar. Memang sangat cantik. Waktu itu memang terasa benar kebesaran Allah menjadikan bintang sebegitu indah.

” Dan sungguh, telah kami hiasi langit yang dekat, dengan bintang-bintang (yang bercahaya) dan kami jadikannya sebagai alat pelempar syaitan…” (Al-Mulk :5)

Banyak iktibar yang kita boleh ambil dengan melihat & mentafsir bintang-bintang indah yang bertebaran di angkasa itu.Tiga fungsi utama bintang yang kita harus tahu;

1- Sebagai PERHIASAN langit.

2- Sebagai PENUNJUK jalan.

3- Sebagai ALAT REJAM syaitan.

Jika dilihat dari sudut yang lain, perhiasan itu adalah suatu kecantikan yang kita rasai dalam hati. Inilah yang dinamakan ‘zouq’ (rasa) …atau dalam kata lainnya sentuhan jiwa. Manakala penunjuk jalan merupakan fungsi bintang secara fizikalnya untuk memandu manusia (pelayar terutamanya) mencari arah jalan. Cuba fikirkan sedalam-dalamnya, inilah yang sebenarnya manusia perlukan…’zouq’ & petunjuk… Tidak semua orang yang memahami Islam merasai ‘zouq’nya. Hakikatnya, ‘zouq’ (sentuhan jiwa) amat penting untuk dirasai agar kita benar-benar merasakan MANISnya iman & INDAHnya Islam itu. Hanya hati yang benar-benar tulus ikhlas akan merasai ‘zouq’ yang sebenar. Semoga kita sama-sama tergolong dalam golongan itu…ameen.

Advertisements

9 thoughts on “Sentuhan jiwa, menggamit sejuta rasa…

  1. Dan katakanlah: Segala puji bagi Allah, Dia akan memperlihatkan kepadamu tanda-tanda kebesaran-Nya, maka kamu akan mengetahuinya. Dan Rabbmu tiada lalai dari apa yang kamu kerjakan. (QS. An-Nahl, 27:93)

    Patutkah manusia itu berkata demikian dan tidak memikirkan bahawa Kami telah menciptakan dia dahulu sedang ia pada masa itu belum ada sebarang apapun? (Surah Maryam:67)

    Fikirkan… betapa tersusunnya segala benda di alam ini. Matahari telah diletakkan pada tempat di mana ia dapat memanaskan kita dan pada masa yang sama memberikan cahaya kepada kita. Sekiranya tiada matahari, pasti tidak ada sebarang hidupan di muka bumi ini. Sama ada kita, tidak juga haiwan-haiwan atau sebarang makhluk lain tidak mungkin dapat hidup

    Allah juga telah menjarakkan matahari daripada kita pada jarak yang tepat. Sekiranya bumi hanya sedikit hampir kepada matahari, kepanasannya pasti akan membakar bumi dan kita pasti tidak dapat hidup. Jika bumi ini hanya sedikit jauh daripada matahari, glasier pasti akan meliputinya dan sekali lagi, hanya sebahagian hidupan dapat hidup. Kerana itulah tidak terdapat hidupan di planet-planet lain, kerana sama ada ia terlalu rapat atau terlalu jauh daripadanya.
    Al-Qur’an memberikan petunjuk kepada manusia dalam masalah ini. Dalam Al-Qur’an Allah memberitahu kepada kita apa yang hendaknya kita renungkan dan amati. Dengan cara perenungan yang diajarkan dalam Al-Qur’an, seseorang yang memiliki keimanan kepada Allah akan merasakan secara lebih baik kesempurnaan, hikmah abadi, ilmu dan kekuasaan Allah dalam ciptaan-Nya. Ketika orang yang beriman mulai berpikir menurut cara yang diajarkan Al-Qur’an, ia segera menyadari bahwa keseluruhan alam semesta adalah sebuah isyarat karya seni dan kekuasaan Allah, dan bahwa “alam semesta adalah sebuah hasil kreasi seni, dan bukan pencipta kreasi seni itu sendiri.” Setiap karya seni memperlihatkan keahlian yang khas dan unik serta menunjukkan pesan-pesan dari sang pembuatnya.

    Dalam Al-Qur’an, manusia diseru untuk merenungi berbagai kejadian dan benda-benda alam yang dengan jelas menunjukkan kepada keberadaan dan ke-Esaan Allah beserta Sifat-sifat-Nya. Di dalam Al-Qur’an segala sesuatu yang menunjukkan kepada suatu kesaksian (adanya sesuatu yang lain) disebut sebagai “ayat-ayat”, yang berarti “bukti yang telah teruji (kebenarannya), pengetahuan mutlak dan pernyataan kebenaran.” Jadi ayat-ayat Allah terdiri atas segala sesuatu di alam semesta yang memperlihatkan dan mengkomunikasikan keberadaan dan sifat-sifat Allah. Mereka yang dapat mengamati dan senantiasa ingat akan hal ini akan memahami bahwa seluruh jagad raya hanya tersusun atas ayat-ayat Allah.

    Sungguh, adalah kewajiban bagi manusia untuk dapat melihat ayat-ayat Allah…Dengan demikian orang tersebut akan mengenal Sang Pencipta yang menciptakannya dan segala sesuatu yang lain, menjadi lebih dekat kepada-Nya, menemukan arti keberadaan dan kehidupannya, dan menjadi orang yang beruntung (dunia dan akhirat).

  2. Satu permulaan yang saya anggap baik. Smuga ‘Sentuhan Jiwa’ dapat menyentuh serta mengetuk hati ramai umat islam di Negara yang kita cintai. Dari lalai dengan permainan dunia kepada kembali mentaati perintah Allah SWT. Disamping belajar dan mengajarkan kalamullah. Tahniah buat pasangan bahagia Asma n suami. – moral support from Medan, Indonesia ^_^

  3. dr muhammad iqbal,
    Memang betul, setiap kejadian Allah banyak manfaat bagi orang2 yang berfikir…btw, sudah jadi doktor ya kamu?? tahniah..

    studentusu,
    Thanks a lot for the support. Semoga usaha kecil ini diberkati Allah,ameen..

  4. congratz 4 da ‘new home’..=)moge sentuhan jiwa sentiasa diberi kekuatan dalam menyebarkan dakwah lantas menyentuh hati2 insani agar terus thabat dlm jalan menuju redhaNya..insyaallah

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s