Tarbiyyah rebung buluh

rebung

 

“Selamat Hari Lahir kakak…,” ucap Ummi sambil menghulurkan sebuah bungkusan.

Senyuman lebar terukir di bibir kecil saya seraya menyambut hadiah tersebut lantas membuka bungkusannya.

Seperti biasa, Ummi menghadiahkan beberapa buah buku cerita bergambar Siri Kisah-kisah dari al-Quran. Ummi memang tahu benar minat puterinya yang seorang ini. Saya memang gemar membaca sejak kecil lagi.

 

Saya masih ingat, buku pertama yang saya berjaya habiskan membaca sendiri bertajuk ‘Ibrahim dengan Raja Namrud’ ketika saya berusia 5 tahun. Sewaktu di Perlis dahulu, setiap Jumaat saya akan menghabiskan masa lebih kurang empat ke lima jam di Perpustakaan Awam Perlis,Kangar sementara menunggu Abi ke tempat kerja. Saya bersekolah di Kedah, sebab itulah Jumaat cuti manakala Abi & Ummi bekerja di Perlis yang hanya bercuti pada Sabtu & Ahad seperti negeri-negeri lain. Setiap minggu saya ke perpustakaan dan membaca berpuluh-puluh buah buku cerita kerana Abi berjanji untuk memberikan hadiah bagi setiap seratus buah buku yang saya baca. Berkobar-kobar semangat saya untuk membaca buku dan mencatat setiap tajuk buku yang saya baca dalam sebuah buku log. Begitulah strategi Abi untuk menggalakkan minat membaca saya di samping mengisi masa saya dengan perkara bermanfaat. Saya juga bijak ber’strategi’. Saya memilih kebanyakan buku-buku yang nipis untuk dibaca di perpustakaan bagi membanyakkan bilangan buku manakala buku-buku yang agak tebal saya pinjam untuk dibaca di rumah. Walau bagaimanapun, tidak sia-sia usaha Abi itu. Sehingga kini, saya menjadi seorang yang amat gemar membaca dan mahir menulis sehinggakan sewaktu saya darjah 4, saya telah dilantik menjadi setiausaha bagi semua kelab dan persatuan yang saya sertai termasuklah Badan Pengawas.

Sewaktu saya di sekolah rendah, Ummi kerap membeli buku-buku cerita yang menarik atau Kamus sebagai hadiah hari lahir saya. Pernah suatu ketika, waktu itu rasanya saya masih darjah tiga. Ketika cuti akhir tahun, Ummi belikan saya set Carta Bahasa Arab (sejenis alat bantu mengajar yang berbentuk carta jam untuk memudahkan pelajar membina ayat dalam bahasa arab). Dengan carta itu, Ummi suruh saya bina sebanyak seratus ayat sehari sehingga genap seribu ayat. Saya pun melakukannya dengan hati girang sebab Ummi janji untuk memberikan hadiah. Walaupun pada mulanya saya buat kerana hadiah, namun lama-kelamaan saya buat kerana minat. Akhirnya, lebih seribu ayat saya tulis. Usaha Ummi ini juga amat berhasil kerana semenjak itu saya menjadi mahir membuat karangan ringkas Bahasa Arab.

Selain itu, Ummi memang membiasakan diri bertutur dengan saya dalam Bahasa Inggeris di rumah. Pada mulanya saya agak rimas kerana agak kurang memahami apa yang Ummi kata. Namun, lama-kelamaan saya jadi biasa.

Saya juga telah menghafal al-Maathurat seawal usia 8 tahun. Mana tidaknya, setiap hari saya mendengar Abi mengalunkan al-Maathurat ketika menghantar saya ke sekolah. Ketika saya berusia 10 tahun pula, Abi guna metod baru. Abi buat satu boring mutabaah amal dan lekat di pintu bilik saya. Antara isinya adalah solat berjemaah, baca al-Quran, mengemas bilik, menolong Ummi & Abi dll. Setiap hari saya akan tanda amalan yang saya buat pada jadual tersebut. Sampai hujung minggu, Abi akan kira markah. Kalau lebih 90%, Abi akan bagi duit poket sebanyak RM6 untuk minggu depannya. Kalau markah sedikit, kuranglah duit poket untuk minggu tersebut. Saya dan adik saya berlumba-lumba untuk mendapat markah banyak. Seingat saya, waktu itu saya tak pernah dapat duit poket kurang dari RM6 seminggu.

 

Benarlah kata pepatah, melentur buluh biarlah dari rebungnya. Bila rebung dah jadi buluh, tak boleh dilentur lagi. Nanti patah. Sedangkan rebung masih lembut, lenturlah mengikut kemahuan kita.

 

Dalam sebuah hadis, Nabi s.a.w. telah bersabda, mafhumnya: “Sesungguhnya setiap bayi itu dilahirkan dalam keadaan suci (fitrah) seperti kain putih, maka ibu bapa lah yang mencorakkannya, sama ada Yahudi, Nasrani atau Majusi.”

Tarbiyyah sebenar bermula dari rumah, dari tangan kedua ibu bapa sendiri. Bukanlah tanggungjawab cikgu-cikgu di sekolah semata-mata. Untuk menjadi ibu bapa yang mentarbiyyah anak-anak juga bukanlah kerja senang. Ibu bapa itu sendiri perlu ditarbiyyah terlebih dahulu. Untuk menjadi murabbi hebat buat anak-anak, dari sekarang (zaman muda) kita perlu melengkapkan diri kita dengan fikrah dan kefahaman Islam sebenar serta membiasakan diri dengan cara hidup Islam yang sebenar. Ada orang pernah beritahu saya, pendidikan seorang anak itu bermula sepuluh tahun sebelum anak itu lahir.(wow!) Oleh itu, bersedialah dari sekarang sebab anda semua adalah bakal-bakal ibu dan bapa.

Advertisements

10 thoughts on “Tarbiyyah rebung buluh

  1. salam..

    best2..mmg cmtu la dulu2..mmg stuju..tarbiyyah rebung buluh..cool.
    tp sian pulak adik2 kte kurang rase ape yg kte dpt dulu2 kn..

  2. Dulu, time sekolah rendah. Ummi pernah juga bagi buku kisah2 lengkap 25 rasul. Pelik ya, walau tak buat revision, sampai sekarang masih segar dalam ingatan lagi kisah-kisah Al-quran tuh…

    Stuju banget! ^_^ melentur buluh biarlah dari rebungnya. hebat peribahasa melayu!

    Blh berkongsi methode menghafal al-ma’thurat saat umur 8thn? Jzk

  3. Dan orang-orang yang berkata : “Ya Tuhan kami, anugerahkanlah kepada kami dari isteri-isteri kami dan keturunan kami kesenangan hati, dan jadikanlah kami imam bagi orang-orang yang bertakwa.”
    ( QS. Al-Furqan : 74 )

    Hai orang-orang yang beriman, peliharalah dirimu dan keluargamu dari api neraka yang bahan bakarnya adalah manusia dan batu; penjaganya malaikat-malaikat yang kasar, keras, tidak mendurhakai Allah terhadap apa yang diperintahkan-Nya kepada mereka dan selalu mengerjakan apa yang diperintahkan.”
    (QS. At Tahrim: 6 ).

    PERANAN KELUARGA DALAM ISLAM
    Keluarga mempunyai peranan penting dalam pendidikan, baik dalam lingkungan masyarakat Islam maupun non-Islam. Karerena keluarga merupakan tempat pertumbuhan anak yang pertama di mana dia mendapatkan pengaruh dari anggota-anggotanya pada masa yang amat penting dan paling kritis dalam pendidikan anak, yaitu tahun-tahun pertama dalam kehidupanya (usia pra-sekolah). Sebab pada masa tersebut apa yang ditanamkan dalam diri anak akan sangat membekas, sehingga tak mudah hilang atau berubah sudahnya.
    Dari sini, keluarga mempunyai peranan besar dalam pembangunan masyarakat. Karena keluarga merupakan batu pondasi bangunan masyarakat dan tempat pembinaan pertama untuk mencetak dan mempersiapkan personil-personilnya.
    Musuh-musuh Islam telah menyadari pentingya peranan keluarga ini. Maka mereka pun tak segan-segan dalam upaya menghancurkan dan merobohkannya. Mereka mengerahkan segala usaha ntuk mencapai tujuan itu. Sarana yang mereka pergunakan antara lain:

    1. Merusak wanita muslimah dan mempropagandakan kepadanya agar meninggallkan tugasnya yang utama dalam menjaga keluarga dan mempersiapkan generasi.

    2. Merusak generasi muda dengan upaya mendidik mereka di tempat-tempat pengasuhan yang jauh dari keluarga, agar mudah dirusak nantinya.

    3. Merusak masyarakat dengan menyebarkan kerusakan dan kehancuran, sehingga keluarga, individu dan masyarakat seluruhnya dapat dihancurkan.

    Sebelum ini, para ulama umat Islam telah menyadari pentingya pendidikan melalui keluarga. Syaikh Abu Hamid Al Ghazali ketika membahas tentang peran kedua orangtua dalam pendidikan mengatakan: “Ketahuilah, bahwa anak kecil merupakan amanat bagi kedua orangtuanya. Hatinya yang masih suci merupakan permata alami yang bersih dari pahatan dan bentukan, dia siap diberi pahatan apapun dan condong kepada apa saja yang disodorkan kepadanya Jika dibiasakan dan diajarkan kebaikan dia akan tumbuh dalam kebaikan dan berbahagialah kedua orang tuanya di dunia dari akherat, juga setiap pendidik dan gurunya. Tapi jika dibiasakan kejelekan dan dibiarkan sebagai mana binatang temak, niscaya akan menjadi jahat dan binasa. Dosanya pun ditanggung oleh penguru dan walinya. Maka hendaklah ia memelihara mendidik dan membina serta mengajarinya akhlak yang baik, menjaganya dari teman-teman jahat, tidak membiasakannya bersenang-senang dan tidak pula menjadikannya suka kemewahan, sehingga akan menghabiskan umurnya untuk mencari hal tersebut bila dewasa.”

    “Sesungguhnya Allah membebaskan separuh shalat bagi orang yang bepergian, dan (membebaskan) puasa bagi orang yang bepergian, wanita menyusui dan wanita hamil” (Hadits riwayat Abu Dawud, At Tirmidzi dan An Nasa’i. Kata Al Albani dalam Takhrij al Misykat: “Isnad hadits inijayyid’ )
    Sang ibu hendaklah berdo’a untuk bayinya dan memohon kepada Allah agar dijadikan anak yang shaleh dan baik, bermanfaat bagi kedua orangtua dan seluruh kaum muslimin. Karena termasuk do’a yang dikabulkan adalah do’a orangtua untuk anaknya.

    MEMPERHATIKAN ANAK SETELAH LAHIR
    Setelah kelahiran anak, dianjurkan bagi orangtua atau wali dan orang di sekitamya melakukan hal-hal berikut:

    1. Menyampaikan kabar gembira dan ucapan selamat atas kelahiran.
    Begitu melahirkan, sampaikanlah kabar gembira ini kepada keluarga dan sanak famili, sehingga semua akan bersuka cita dengan berita gembira ini. Firman Allah ‘Azza Wa Jalla tentang kisah Nabi Ibrahim ‘Alaihissalam bersama malaikat:
    “Dan isterinya berdiri (di balik tirai lalu dia tersenyum. Maka Kami sampaikan kepadanya berita gembira tentang (kelahiran) Ishaq dan dari lshaq (akan lahir puteranya) Ya ‘qub. ” (Surah Hud : 71).
    Dan firman Allah tentang kisah Nabi Zakariya ‘Alaihissalam:
    “Kemudian malaikat Jibril memanggil Zakariya, sedang ia tengah berdiri melakukan shalat di mihrab (katanya): “Sesungguhnya Allah mengembirakan kamu dengan kelahiran (seorang puteramu ) Yahya ” (Ali Imran: 39).
    Adapun tahni’ah (ucapan selamat), tidak ada nash khusus dari Rasul dalam hal ini, kecuali apa yang disampaikan Aisyah Radhiyallahu ‘Anha:
    “Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wasalam apabila dihadapkan kepada beliau anak-anak bayi, maka beliau mendo’akan keberkahan bagi mereka dan mengolesi langit-langit mulutnya (dengan korma atau madu )” ( Hadits riwayat Muslim dan Abu Dawud).
    Abu Bakar bin Al Mundzir menuturkan: Diriwayatkan kepada kami dari Hasan Basri, bahwa seorang laki-laki datang kepadanya sedang ketika itu ada orang yang baru saja mendapat kelahiran anaknya. Orang tadi berkata: Penunggang kuda menyampaikan selamat kepadamu. Hasan pun berkata: Dari mana kau tahu apakah dia penunggang kuda atau himar? Maka orang itu bertanya: Lain apa yang mesti kita ucapkan. Katanya: Ucapkanlah:
    “Semoga berkah bagimu dalam anak, yang diberikan kepadamu, Kamu pun bersyukur kepada Sang Pemberi, dikaruniai kebaikannya, dan dia mencapai kedewasaannya” ( Ibnu Qayyim Al Jauziyah, Tuhfatul fi Ahkamil Maulud.)

    2. Menyerukan adzan di telinga bayi.
    Abu Rafi’ Radhiyallahu ‘Anhu menuturkan:
    “Aku melihat Rasulullah memperdengarkan adzan pada telinga Hasan bin Ali ketika dilahirkan Fatimah” ( Hadits riwayat Abu Dawud dan At Tirmidzi.
    Hikmahnya, Wallahu A’lam, supaya adzan yang berisi pengagungan Allah dan dua kalimat syahadat itu merupakan suara yang pertama kali masuk ke telinga bayi. Juga sebagai perisai bagi anak, karena adzan berpengaruh untuk mengusir dan menjauhkan syaitan dari bayi yang baru lahir, yang ia senantiasa berupaya untuk mengganggu dan mencelakakannya. Ini sesuai dengan pemyataan hadits:
    ” Jika diserukan adzan untuk shalat, syaitan lari terbirit-birit dengan mengeluarkan kentut sampai tidak mendengar seruan adzan” (Ibid)

    3. Tahnik (Mengolesi langit-langit mulut).
    Termasuk sunnah yang seyogianya dilakukan pada saat menerima kelahiran bayi adalah tahnik, yaitu melembutkan sebutir korma dengan dikunyah atau menghaluskannya dengan cara yang sesuai lalu dioleskan di langit-langit mulut bayi. Caranya,dengan menaruh sebagian korma yang sudah lembut di ujung jari lain dimasukkan ke dalam mulut bayi dan digerakkan dengan lembut ke kanan dan ke kiri sampai merata. Jika tidak ada korma, maka diolesi dengan sesuatu yang manis (seperti madu atau gula). Abu Musa menuturkan:
    “Ketika aku dikaruniai seorang anak laki-laki, aku datang kepada Nabi, maka beliau menamainya Ibrahim, mentahniknya dengan korma dan mendo’akan keberkahan baginya, kemudian menyerahkan kepadaku”.
    Tahnik mempunyai pengaruh kesehatan sebagaimana dikatakan para dokter. Dr. Faruq Masahil dalam tulisan beliau yang dimuat majalah Al Ummah, Qatar, edisi 50, menyebutkan: “Tahnik dengan ukuran apapun merupakan mu’jizat Nabi dalam bidang kedokteran selama empat belas abad, agar umat manusia mengenal tujuan dan hikmah di baliknya. Para dokter telah membuktikan bahwa semua anak kecil (terutama yang baru lahir dan menyusu) terancam kematian, kalau terjadi salah satu dari dua hal:
    a. Jika kekurangan jumlah gula dalam darah (karena kelaparan).
    b. Jika suhu badannya menurun ketika kena udara dingin di sekelilingnya.”‘

    4. Memberi nama.
    Termasuk hak seorang anak terhadap orangtua adalah memberi nama yang baik. Diriwayatkan dari Wahb Al Khats’ami bahwa Rasulullah bersabda:
    ” Pakailah nama nabi-nabi, dan nama yang amat disukai Allah Ta’ala yaitu Abdullah dan Abdurrahman, sedang nama yang paling manis yaitu Harits dan Hammam, dan nama yang sangat jelek yaitu Harb dan Murrah” ( HR.Abu Daud An Nasa’i)
    Pemberian nama merupakan hak bapak.Tetapi boleh baginya menyerahkan hal itu kepada ibu. Boleh juga diserahkan kepada kakek, nenek,atau selain mereka.
    Rasulullah merasa optimis dengan nama-nama yang baik. Disebutkan Ibnul Qayim dalam Tuhfaful Wadttd bi Ahkami Maulud, bahwa Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wasalam tatkala melihat Suhail bin Amr datang pada hari Perjanjian Hudaibiyah beliau bersabda: “Semoga mudah urusanmu”
    Dalam suatu perjalanan beliau mendapatkan dua buah gunung, lain beliau bertanya tentang namanya. Ketika diberitahu namanya Makhez dan Fadhih, beliaupun berbelok arah dan tidak melaluinya.( Ibnu Qayim Al Jauziyah, Tuhfatul Wadud, hal. 41.)
    Termasuk tuntunan Nabi mengganti nama yang jelek dengan nama yang baik. Beliau pernah mengganti nama seseorang ‘Ashiyah dengan Jamilah, Ashram dengan Zur’ah. Disebutkan oleh Abu Dawud dalam kitab Sunan :”Nabi mengganti nama ‘Ashi, ‘Aziz, Ghaflah, Syaithan, Al Hakam dan Ghurab. Beliau mengganti nama Syihab dengan Hisyam, Harb dengan Aslam, Al Mudhtaji’ dengan Al Munba’its, Tanah Qafrah (Tandus) dengan Khudrah (Hijau), Kampung Dhalalah (Kesesatan) dengan Kampung Hidayah (Petunjuk), dan Banu Zanyah (Anak keturunan haram) dengan Banu Rasydah (Anak keturunan balk).” (Ibid)

    5. Aqiqah.
    Yaitu kambing yang disembelih untuk bayi pada hari ketujuh dari kelahirannya. Berdasarkan hadits yang diriwayatkan Salman bin Ammar Adh Dhabbi, katanya: Rasulullah bersabda:
    “Setiap anak membawa aqiqah, maka sembelihlah untuknya dan jauhkanlah gangguan darinya” (HR. Al Bukhari.)
    Dari Aisyah Radhiyallahu ‘Anha,bahwaRasulullah bersabda:
    “Untuk anak laki-laki dua ekor kambing yang sebanding, sedang untuk anak perempuan seekor kambing” (HR. Ahmad dan Turmudzi).
    Aqiqah merupakah sunnah yang dianjurkan. Demikian menurut pendapat yang kuat dari para ulama. Adapun waktu penyembelihannya yaitu hari ketujuh dari kelahiran. Namun, jika tidak bisa dilaksanakan pada hari ketujuh boleh dilaksanakan kapan saja, Wallahu A’lam.
    Ketentuan kambing yang bisa untuk aqiqah sama dengan yang ditentukan untuk kurban. Dari jenis domba berumur tidak kurang dari 6 bulan, sedang dari jenis kambing kacang berumur tidak kurang dari 1 tahun, dan harus bebas dari cacat.

    6. Mencukur rambut bayi dan bersedekah perak seberat timbangannya.
    Hal ini mempunyai banyak faedah, antara lain: mencukur rambut bayi dapat memperkuat kepala, membuka pori-pori di samping memperkuat indera penglihatan, pendengaran dan penciuman. (Abdullah Nasih Ulwan, Tarbiyatul Auladfil Islam, juz 1.)
    Bersedekah perak seberat timbangan rambutnya pun mempunyai faedah yang jelas.
    Diriwayatkan dari Ja’far bin Muhammad, dari bapaknya, katanya:
    “Fatimah Radhiyalllahu ‘anha menimbang rambut Hasan, Husein, Zainab dan Ummu Kaltsum; lalu ia mengeluarkan sedekah berupa perak seberat timbangannya (HR. Imam Malik dalam Al Muwaththa’)

    7. Khitan.
    Yaitu memotong kulup atau bagian kulit sekitar kepala zakar pada anak laki-laki, atau bagian kulit yang menonjol di atas pintu vagina pada anak perempuan. Diriwayatkan dari Abu Hurairah Radhiyallahu ‘Anhu bahwa Rasulullah bersabda:
    “Fitrah itu lima: khitan, mencukur rambut kemaluan, memendekkan kumis, memotong kuku, mencabut bulu ketiak” (HR. Al-bukhari, Muslim)
    Khitan wajib hukumnya bagi kaum pria, dan rnustahab (dianjurkar) bagi kaum wanita.WallahuA’lam.

    Inilah beberapa etika terpenting yang perlu diperhatikan dan dilaksanakan oleh orangtua atau pada saat-saat pertama dari kelahiran anak.
    Namun, di sana ada beberapa kesalahan yang terjadi pada saat menunggu kedatangannya Secara singkat, antara lain:

    A. Membacakan ayat tertentu dari Al Qur’an untuk wanita yang akan melahirkan; atau menulisnya lalu dikalungkan pada wanita, atau menulisnya lalu dihapus dengan air dan diminumkan kepada wanita itu atau dibasuhkan pada perut danfarji (kemaluan)nya agar dimudahkan dalam melahirkan. ltu semua adalah batil, tidak ada dasamya yang shahih dari Rasulullah, Akan tetapi bagi wanita yang sedang menahan rasa sakit karena melahirkan wajib berserah diri kepada Allah agar diringankan dari rasa sakit dan dibebaskan dari kesulitannya Dan ini tidak bertentangan dengan ruqyah yang disyariatkan.

    B. Menyambut gembira dan merasa senang dengan kelahiran anak laki-laki, bukan anak perempuan.
    Hal ini termasuk adat Jahiliyah yang dimusuhi Islam. Firman Allah yang berkenaan dengan mereka:
    “Apabila seseorang dari merea diberi kabar dengan (kelahiran) anak, perempuan, hitamlah (merah padamlah) matanya, dan dia sangat marah; ia menyembunyikan dirinya dari orang banyak, disebabkan buruknya berita yang disampaikan padanya. Apakah dia akan memeliharannya dengan menanggumg kehinaan ataukah akan menguburkannya ke dalam tanah (hidup-hidup)? Ketahuilah, alangkah buruknya apa yang telah mereka lakukan itu”(Surah An Nahl : 58-59).
    Mungkin ada sebagian orang bodoh yang bersikap berlebihan dalam hal ini dan memarahi isterinya karena tidak melahirkan kecuali anak perempuan. Mungkin pula menceraikan isterinya karena hal itu, padahal kalau dia menggunakan akalnya, semuanya berada di tangan Allah ‘Azza wa lalla. Dialah yang memberi dan menolak. Firman-Nya:
    Dia menciptakan apa yang Dia kehendaki, Dia memberikan anak-anak perempuan kepada siapa yang Dia kehendaki dan memberikan anak-anak lelaki kepada siapa yang Dia kehendaki atau Dia menganugerahkan kepada siapa yang dia kehendaki-Nya, dan dia menjadikan Mandul siapa yang Dia kehendaki…” (Surah Asy Syura :49-50).
    Semoga Allah memberikan petunjukkepada seluruh kaum Muslimin.

    C. Menamai anak dengan nama yang tidak pantas.Misalnya, nama yang bermakna jelek, atau nama orang-orang yang menyimpang seperti penyanyi atau tokoh kafir. Padahal menamai anak dengan nama yang baik merupakan hak anak yang wajib atas walinya.
    Termasuk kesalahan yang berkaitan dengan pemberian nama, yaitu ditangguhkan sampai setelah seminggu.

    D. Tidak menyembelih aqiqah untuk anak padahal mampu melakukannya. Aqiqah merupakan tuntunan Nabi Shallallahu ‘alaihi wasalam, dan mengikuti tuntunan beliau adalah sumber segala kebaikan.

    E. Tidak menetapi jumlah bilangan yang ditentukan untuk aqiqah. Ada yang mengundang untuk acara aqiqah semua kenalannya dengan menyembelih 20 ekor kambing, ini merupakan tindakan berlebihan yang tidak disyariatkan. Ada pula yang kurang dari jumlah bilangan yang ditentukan, dengan menyembelih hanya seekor kambing untuk anak iaki-laki, inipun menyalahi yang disyariatkan. Maka hendaklah kita menetapi sunnah Rasul Shallallahu ‘alaihi wasalam tanpa menambah ataupun mengurangi.

    F. Menunda khitan setelah akil baligh.Tradisi ini dulu terjadi pada beberapa suku, seorang anak dikhitan sebelum kawin dengan cara yang biadab di hadapan orang banyak.
    Itulah sebagian kesalahan, dan masih banyak lainnya. Semoga cukup bagi kita dengan menyebutkan etika dan tata cara yang dituntunkan ketika menerima kelahiran anak. Karena apapun yang bertentangan dengan hal-hal tersebut, termasuk kesalahan yang tidak disyariatkan. (Disarikan dari kitab Adab Istiqbal al Maulud fil Islam, oleh ustadz Yusuf Abdullah al Arifi)

    MEMPERHATIKAN ANAK PADA USIA ENAM TAHUN PERTAMA
    Periode pertama dalam kehidupan anak (usia enam tahun pertama) merupakan periode yang amat kritis dan paling penting. Periode ini mempunyai pengaruh yang sangat mendalam dalam pembentukan pribadinya. Apapun yang terekam dalam benak anak pada periede ini, nanti akan tampak pengaruh-pengaruhnya dengannyata pada kepribadiannya ketika menjadi dewasa. (Aisyah Abdurrahman Al Jalal, Al Muatstsirat as Salbiyah.)
    Karena itu, para pendidik perlu memberikan banyak perhatian pada pendidikan anak dalam periode ini.
    Aspek-aspek yang wajib diperhatikan oleh kedua orangtua dapat kami ringkaskan sebagai berikut:

    1. Memberikan kasih sayang yang diperlukan anak dari pihak kedua orangtua, terutama ibu.
    Ini perlu sekali, agar anak belajar mencintai orang lain. Jika anak tidak merasakan cintakasih ini,maka akan tumbuh mencintai dirinya sendiri saja dan membenci orang disekitamya. “Seorang ibu yang muslimah harus menyadari bahwa tidak ada suatu apapun yang mesti menghalanginya untuk memberikan kepada anak kebutuhan alaminya berupa kasih sayang dan perlindungan. Dia akan merusak seluruh eksistensi anak, jika tidak memberikan haknya dalam perasaan-perasaan ini, yang dikaruniakan Allah dengan rahmat dan hikmah-Nya dalam diri ibu, yang memancar dengan sendirinya untuk memenuhi kebutuhan anak.” (Muhammad Quthub,Manhaiut Tarbiyah Al Islamiyah, juz 2.)
    Maka sang ibu hendaklah senantiasa memperhatikan hal ini dan tidak sibuk dengan kegiatan karir di luar rumah, perselisihan dengan suami atau kesibukan lainnya.

    2. Membiasakan anak berdisiplin mulai dari bulan-bulan pertama dari awal kehidupannya.
    Kami kira, ini bukan sesuatu yang tidak mungkin. Telah terbukti bahwa membiasakan anak untuk menyusu dan buang hajat pada waktu-waktu tertentu dan tetap, sesuatu yang mungkin meskipun melalui usaha yang berulang kali sehingga motorik tubuh akan terbiasa dan terlatih dengan hal ini.
    Kedisiplinan akan tumbuh dan bertambah sesuai dengan pertumbuhan anak, sehingga mampu untuk mengontrol tuntutan dan kebutuhannya pada masa mendatang.

    3. Hendaklah kedua orangtua menjadi teladan yang baik bagi anak dari permulaan kehidupannya.
    Yaitu dengan menetapi manhaj Islam dalam perilaku mereka secara umum dan dalam pergaulannya dengan anak secara khusus. Jangan mengira karena anak masih kecil dan tidak mengerti apa yang tejadi di sekitarnya, sehingga kedua orangtua melakukan tindakan-tindakan yang salah di hadapannya. Ini mempunyai pengaruh yang besar sekali pada pribadi anak. “Karena kemampuan anak untuk menangkap, dengan sadar atau tidak, adalah besar sekali. Terkadang melebihi apa yang kita duga. Sementara kita melihatnya sebagai makhluk kecil yang tidak tahu dan tidak mengerti. Memang, sekalipun ia tidak mengetahui apa yang dilihatnya, itu semua berpengaruh baginya. Sebab, di sana ada dua alat yang sangat peka sekali dalam diri anak yaitu alat penangkap dan alat peniru, meski kesadarannya mungkin terlambat sedikit atau banyak.
    Akan tetapi hal ini tidak dapat merubah sesuatu sedikitpun. Anak akan menangkap secara tidak sadar, atau tanpa kesadaran puma, dan akan meniru secara tidak sadar, atau tanpa kesadaran purna, segala yang dilihat atau didengar di sekitamya.” (Ibid.)

    4. Anak dibiasakan dengan etiket umum yang mesti dilakukan dalam pergaulannya.
    Antara lain: (Silahkan lihat Ahmad Iuuddin Al Bayanuni,MinhajAt TarbiyahAsh Shalihah.)

    ” Dibiasakan mengambil, memberi, makan dan minum dengan tangan kanan. Jika makan dengan tangan kiri, diperingatkan dan dipindahkan makanannya ke tangan kanannya secara halus.

    ” Dibiasakan mendahulukan bagian kanan dalam berpakaian. Ketika mengenakan kain, baju, atau lainnya memulai dari kanan; dan ketika melepas pakaiannya memulai dari kiri.

    ” Dilarang tidur tertelungkup dandibiasakan ·tidur dengan miring ke kanan.

    ” Dihindarkan tidak memakai pakaian atau celana yang pendek, agar anak tumbuh dengan kesadaran menutup aurat dan malu membukanya.

    ” Dicegah menghisap jari dan menggigit kukunya.

    ” Dibiasakan sederhana dalam makan dan minum, dan dijauhkan dari sikap rakus.

    ” Dilarang bermain dengan hidungnya.

    ” Dibiasakan membaca Bismillah ketika hendak makan.

    ” Dibiasakan untuk mengambil makanan yang terdekat dan tidak memulai makan sebelum orang lain.

    ” Tidak memandang dengan tajam kepada makanan maupun kepada orang yang makan.

    ” Dibiasakan tidak makan dengan tergesa-gesa dan supaya mengunyah makanan dengan baik.

    ” Dibiasakan memakan makanan yang ada dan tidak mengingini yang tidak ada.

    ” Dibiasakan kebersihan mulut denganmenggunakan siwak atau sikat gigi setelah makan, sebelum tidur, dan sehabis bangun tidur.

    ” Dididik untuk mendahulukan orang lain dalam makanan atau permainan yang disenangi, dengan dibiasakan agar menghormati saudara-saudaranya, sanak familinya yang masih kecil, dan anak-anak tetangga jika mereka melihatnya sedang menikmati sesuatu makanan atau permainan.

    ” Dibiasakan mengucapkan dua kalimat syahadat dan mengulanginya berkali-kali setiap hari.

    ” Dibiasakan membaca “AZhamdulillah” jika bersin, dan mengatakan

    “Yarhamukallah” kepada orang yang bersin jika membaca “Alhamdulillah”.

    ” Supaya menahan mulut dan menutupnya jika menguap, dan jangan sampai bersuara.

    ” Dibiasakan berterima kasih jika mendapat suatu kebaikan, sekalipun hanya sedikit.

    ” Tidak memanggil ibu dan bapak dengan namanya, tetapi dibiasakan memanggil dengan kata-kata: Ummi (Ibu), dan Abi (Bapak).

    ” Ketika berjalan jangan mendahului kedua orangtua atau siapa yang lebih tua darinya, dan tidak memasuki tempat lebih dahulu dari keduanya untuk menghormati mereka.

    ” Dibiasakan bejalan kaki pada trotoar, bukan di tengah jalan.

    ” Tidak membuang sampah dijalanan, bahkan menjauhkan kotoran darinya.
    ” Mengucapkan salam dengan sopan kepada orang yang dijumpainya dengan mengatakan “Assalamu ‘Alaikum” serta membalas salam orang yang mengucapkannya.

    ” Diajari kata-kata yang benar dan dibiasakan dengan bahasa yang baik.

    ” Dibiasakan menuruti perintah orangtua atau siapa saja yang lebih besar darinya, jika disuruh sesuatu yang diperbolehkan.

    ” Bila membantah diperingatkan supaya kembali kepada kebenaran dengan suka rela, jika memungkinkan. Tapi kalau tidak, dipaksa untuk menerima kebenaran, karena hal ini lebih baik daripada tetap membantah dan membandel.

    ” Hendaknya kedua orangtua mengucapkan terima kasih kepada anak jika menuruti perintah dan menjauhi larangan. Bisa juga sekali-kali memberikan hadiah yang disenangi berupa makanan, mainan atau diajak jalan-jalan.

    ” Tidak dilarang bermain selama masih aman, seperti bermain dengan pasir dan permainan yang diperbolehkan, sekalipun menyebabkan bajunya kotor. Karena permainan pada periode ini penting sekali untuk pembentukan jasmani dan akal anak.

    ” Ditanamkan kepada anak agar senang pada alat permainan yang dibolehkan seperti bola, mobil-mobilan, miniatur pesawat terbang, dan lain-lainnya. Dan ditanamkan kepadanya agar membenci alat permainan yang mempunyai bentuk terlarang seperti manusia dan hewan.

    ” Dibiasakan menghormati milik orang lain, dengan tidak mengambil permainan ataupun makanan orang lain, sekalipun permainan atau makanan saudaranya sendiri.

    sumber : Website “Yayasan Al-Sofwa”

  4. angah,
    kadang2 rasa rindu nk kmbli ke zmn dlu2 kn…satu bnd lg yg alg btul2 rasa efek adalah suasana kita dibesarkn dulu. Zaman tu kita hidup susah, tak kaya, hidup kat area kampung…bukan macam budak-budak zaman sekarang, duit banyak, nak apa pun dapat. Hidup pulak di kwsn bandar, mudah terpengaruh dengan unsur tak elok. Akibatnya, anak-anak jadi ‘mengada’.

  5. studentusu,
    Memang betul apa yang kita dapat waktu kecil sampai sekarang pun masih ingat. Waktu tu kita belum baligh & hati kita bersih dari dosa. Sebab itulah zaman kanak-kanak ni penting untuk kita didik & bentuk dia betul-betul. Zaman kegemilangan Islam dulu ( Abbasiyah ), anak-anak kecil lazimnya disuruh menghafal al-Quran sejak umur 7 tahun, kemudian diberi didikan agama sehingga faqeh dan akhirnya setelah meningkat remaja baru diberi didikan formal bidang profesional. Hasilnya, ramai cendekiawan Islam lahir pada zaman tu. Antaranya Ibnu Sina, Ar-Razi, Al-Khawarizmi dll.. Mereka ni bukan sahaja hebat dalam bidang masing-masing, bahkan faqeh ilmu agama serta menguasai al-Quran. Hebat kan?

    Dulu sekolah saya agak jauh dari rumah. So setiap hari waktu Abi drive kereta utk hantar saya ke sekolah Abi akn baca al-Ma’athurat dgn suara yang kuat. Mula-mula tu saya ignore je, tp lama-lama automatik bibir saya dapat ikut Abi baca. Sejak tu, setiap kali Abi baca saya ikut sekali. Tapi saya still kena buka buku Maathurat. Disebabkan hari-hari baca, jadi hafal dgn sendiri. Ingatan kana-kanak mmg hebat.

  6. Salam to u my dear,

    You are very right…tarbiyah must begin from as early as one should be..in fact starting from searching your soulmate..but time change..as time goes by..things are different..when you were young..we were in different situation..now..your siblings are living in a different environment..hostile environment with lots of challenges..full of pulling factors which are hazardous to “spiritual” development..unless a good care and attention as well as guidance are given…so..I guess..for you to give tarbiyah to your “future kids”…you need to learn more about modern mum parenting..plus of course a sharing of responsibilities with your dear aiman…

  7. btol2…melentur buluh biarlah dari rebung…
    setuju sangat…
    tapi duit dan persekitaran bandar bukanlah faktor seseorang jadi x elok…
    depends pada ibubapa yg mencorakkan anak2…
    kat kampung2 pn ader gak yg anak2 jadi x betol…

  8. Rencana

    Media Dan Akal Budi Generasi Muda

    03-12-2007 10:52:23 AM

    PUJANGGA Melayu pernah berpesan, “melentur buluh biarlah dari rebungnya” yang masih muda dan lembut. Pokok buluh tua yang sudah keras akan patah kalau dilenturkan.

    Pengajaran bagi kita adalah, zaman kanak-kanak dan muda-remaja adalah tahap penting dalam membentuk budipekerti, akhlak, perangai, watak dan minda. Akhlak dan perangai watak yang telah terakam semenjak zaman kanakkanak dan mudaremaja sukar untuk dihapuskan atau diubah.

    Masalahnya, golongan kanak-kanak dan muda-remaja belum mampu membezakan antara yang benar dengan yang palsu. Sedangkan, dalam masa yang sama, golongan muda dan kanakkanak sangat perlu kepada contoh tauladan yang baik dari segi akhlak, pemikiran dan kehidupan.

    Bayangkanlah pula apa yang akan terjadi sekiranya anak-anak dan generasi muda kita membesar di tengah-tengah gambaran-gambaran atau imej-imej media yang buruk dari segi akhlaknya yang sentiasa disuapkan kepada mereka.

    Sebagai contoh, bayangkanlah apa yang akan berlaku kepada penonton berusia muda sekiranya dalam rancangan-rancangan televisyen kita, orang-orang yang jahat ditunjukkan sebagai selalunya bahagia, sementara orang-orang yang baik ditunjukkan bersifat melarat; orang-orang yang tidak jujur ditanggap sebagai selalu untung (iaitu kalau penyelewengannya tersorok daripada pihak berkuasa), sementara orang-orang yang mempunyai sifat amanah ditanggap sebagai merugikan diri sendiri.

    SATU PERSEPSI NEGATIF
    Tentulah penonjolan budaya yang seperti ini akan merosak dan mengeruhkan citarasa penonton Malaysia amnya dan generasi muda khasnya.

    Memanglah membaca atau menonton satu atau dua karya atau rancangan yang buruk tidak akan terus menjadikan seseorang itu individu yang jahat. Walau bagaimanapun, ia tetap akan meninggalkan kesan bahawa kejahatan itu adalah sesuatu yang biasa dan menyeronokkan.

    Akibatnya, pembaca atau penonton mungkin terbiasa dengan gambaran atau imej bagaimana aksi bergaduh atau aksi ganas sangat berkesan dalam menyelesaikan masalah secara yang pantas; minuman yang memabukkan dipaparkan sebagai suatu perkara menarik dan bukannya memudaratkan; perlakuan seksual pula tidak perlu kepada sebarang peraturan.

    Demikianlah, ibarat makanan yang berbisa bagi akal dan roh, gambaran dan imej media yang berbahaya dari segi akhlaknya sama ada secara langsung mahupun tidak, hari demi hari, sedikit demi sedikit, secara senyap-senyap akan membarah merosakkan roh dan meracuni akal-fikiran anak-anak kita generasi muda.

    Memetik katakata Nicholas Johnson, “All television is educational television. The question is: what is it teaching?,” perkataan dan ucapan yang cabul dan carut, bahasa dan gambar yang tidak senonoh, jika diambil ringan, akan membawa kepada perbuatan yang cabul dan perlakuan yang tidak senonoh juga.

    Tentulah golongan kanak-kanak dan muda-remaja tidak seharusnya dibenar mendengar atau mengulang perkaraperkara tersebut.

    Bayangkanlah betapa hebatnya cabaran anak-anak kita pada hari ini yang membesar dalam persekitaran yang siang-malamnya di kelilingi media, daripada televisyen darat dan TV satelit serta internet, membawa kepada media iPod, wayang gambar, telefon mudah-alih, dan permainan video serta sebagainya lagi.

    MEWUJUDKAN PERSEKITARAN SIHAT
    Kita tidak sepatutnya membiarkan sahaja generasi muda, sama ada secara langsung ataupun tidak langsung, menerima sahaja idea-idea asing, yang sebahagiannya jauh bertentangan dengan apa yang kita cita-citakan sebagai satu bangsa yang beragama.

    Kita mempunyai tanggungjawab yang berat untuk mengikhtiarkan anakanak kita generasi muda hidup dalam suasana yang sihat, di tengah-tengah rancangan dan program media yang mempunyai kesan yang elok dan manis.

    Karya, rancangan dan program yang kita hasilkan atau yang kita benarkan untuk disebarkan, akan terpancar ke dalam mata dan telinga anak-anak kita generasi muda, seperti angin bayu yang jernih lagi menyegarkan.

    Janganlah kita melepaskan peluang keemasan untuk secara halus menarik roh anak-anak kita dari tahun-tahun awal mereka lagi ke arah yang bersetujuan dengan kesopanan dan kesusilaan yang juga merupakan Rukun Negara yang kelima.

    Walaupun media di Malaysia sedikitsebanyak telah cuba berusaha memenuhi keperluan masyarakat kita dalam mewujudkan suasana yang amanmajmuk dan keserasian masyarakat, kita belum boleh lagi berpuas hati.

    Ini kerana, kita sedang berhadapan dengan cabaran besar gelombang globalisasi revolusi digital yang isinya, fahamfahamnya dan konsepkonsepnya dikuasai oleh Dunia Barat.

    Gelombang yang melanda ini akan menenggelamkan bangsa kita, melainkan jika kita berjaya meningkatkan jasabakti, sumbangan dan ‘dinamisme moral’ demi memperkukuh jatidiri bangsa yang berlandaskan agama.

    Penulis adalah Fellow Kanan/Pengarah Pusat Ekonomi dan Kajian Sosial, Institut Kefahaman Islam Malaysia (IKIM). BERNAMA

    http://www.mstar.com.my

  9. hurm….
    artikel yang menarik.
    semoga berjaya menghasilkan keluarga Muslim yang berjaya di dunia dan akhirat.

    remember, we are what we think.
    so think clearly and wisely for that will reflect ourself.
    be true to yourself and others around you guys.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s