Cabaran & Nikmat

Sudah beberapa bulan saya menempuh alam klinikal yang saya kira amat mencabar buat saya. Cabaran fizikal, mental, & masa memang terasa amat menguji kebijaksanaan untuk menmgimbangkan semuanya. Bercakap tentang masa, memang mampat lagi padat. Keluar rumah seawal 6.45 pagi saat matahari baru mencuri-curi pandang & pulang ke rumah saat matahari telah pulang ke peraduan. Mujurlah ada suami kesayangan yang setia menghantar ke hospital setiap pagi & menjemput pulang di tempat turun bas.

Fizikal pula, boleh dikatakan mencabar juga sebab sepanjang tempoh di hospital, duduk pun sekejap-sekejap saja. Selebihnya berjalan atau berdiri. Balik ke rumah, dah malam. Badan penat. Nak masak pula untuk suami tercinta. Badan saya pula kerap letih akhir-akhir ni. Syukurlah, suamiku sangat memahami. Boleh dikatakan sepanjang tempoh mencabar klinikalku, suamilah yang kerap memasak dan membasuh pinggan. Ringan sikit beban saya. Untung juga dapat suami yang hebat memasak :). Boleh jadi iron chef gitu, ehemm.

Cabaran mental pun sama. Diuji dengan tuntutan study ketika badan dah letih di malam hari, ditambah pula dengan tugas-tugas lain yang memita untuk diselesaikan. One more thing, tiap-tiap malam kena get ready untuk round esoknya bersama doktor di hospital. Bukan apa, doktor suka tanya seorang-seorang. Kalau tak baca, maunya tergagap depan doktor. Markah evaluation dikira. Memang cuak kalau dapat doktor cengey. Suami jugakla yang kerap begi perangsang & semangat untuk saya study. Biasalah, orang perempuan memang emosionalnya lebih sikit kadang-kadang.

Jadual kami sama setiap hari, pagi di hospital. Round jumpa pesakit. Ambil history & buat physical exam. Round pagi ni student je yang buat, tanpa pantauan doktor. Selepas itu, round bersama doktor. Waktu nilah yang doktor suka tembak orang dengan soalan-soalan. Kebanyakan doktor high expectation pada student. Menganggap kami dah tau semua benda. Petang pula ada lecture. Empat tajuk besar yang di’compact’kan menjadi 2 jam lecture sahaja. Bayangkan…

Alhamdulillah, Allah kurniakan saya seorang suami yang benar-benar sabar & memahami. Ada sekali tu, kawan-kawan arab tanya pada saya.. awak ke yang masak kat rumah tiap-tiap hari? Saya cakap, saya gilir-gilir dgn suami. Tapi sejak klinikal ni, saya masak weekend je. Terkejut betul mereka sampai mereka kata, “Kalau macam tu, aku nak kahwin dengan lelaki Malizi lah..” 🙂

Setelah setahun lebih melayari alam rumahtangga, saya memang terasa berkatnya pernikahan yang berlandaskan Islam, tidak dicemari dengan anasir-anasir couple yang melanggar syara’. Bernikah kerana Allah, nescaya Allah akan kurniakan nikmat yang tak terduga. Kepada kawan-kawan saya yang belum berkahwin, berdoalah dari sekarang agar mendapat pasangan yang bukan sekadar soleh/ah tetapi ikhlas kerana Allah.

4 thoughts on “Cabaran & Nikmat

  1. ya stuju..keikhlasan yg penting..didoakan kandungan dlm perut tu juga akn membesar dgn sihatnya,..nnt lahir,jadi penyambung rantai perjuangan mak ayah..hihi..smoga Asma tabah dan kuat mnghdpi klinikal!!baby pun kne kuat okayyy..

  2. salam asma’!!!!

    nti pregnant dah ke??? alhamdulillah~~~ bestnyeee…

    jaga kesihatan ye…take good care of urself and the baby… smoga jadi jundi pd Islam..insyaALlah

  3. Sabyah, xdan nak buat entry psl ‘Azzam lg dah smpi komen naa… huhu. Btw, doakan ‘kami’ (umi & baby) snts kuat & semoga baby ‘Azzam mjadi sehebat as-Syahid ‘Abdullah ‘Azzam..

    Anonimus, xtaula sini ada ka tak susu Anmum tu,,

    Adilah,
    Yup, ana dah pregnant 🙂 Doakan ana dpt mentarbiyah anak ana nnt dgn baik & smg jadi jundi Islam ameen…

Leave a Reply

